Ο τουρισμός χαρακτηρίζεται συχνά -και όχι άδικα- ως η «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας. Τα τελευταία χρόνια, με τη λειτουργία της Costa Navarino και την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Τρίπολης – Καλαμάτας, η Μεσσηνία εντάχθηκε δυναμικά στον ελληνικό τουριστικό χάρτη. Οι εξελίξεις αυτές ωφέλησαν, έμμεσα και σε περιορισμένη έκταση, και την Καλαμάτα. Η πόλη μετατράπηκε σε προορισμό διημέρου για κατοίκους γειτονικών νομών και έγιναν κάποια πρώτα βήματα για την ανάπτυξη τουρισμού κρουαζιέρας. Ωστόσο, οι προφανείς ανεπάρκειες στον τομέα των υποδομών (κυρίως των καταλυμάτων αλλά και στο αεροδρόμιο και το λιμάνι), καθώς και η έντονη μεταβλητότητα των δεδομένων στον τουριστικό τομέα, αναδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη διαμόρφωσης μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής από το Δήμο Καλαμάτας για τον τουρισμό, ώστε αυτός να καταστεί επωφελής αναπτυξιακή δραστηριότητα με προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους του.
ΤΟ ΤΡΙΠΤΥΧΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ
Παράδοση, Ποιότητα, Εξωστρέφεια: Στο τρίπτυχο αυτό πρέπει να βασίζεται η νέα τουριστική στρατηγική της Καλαμάτας. Τα αγροτικά μας προϊόντα (ιδίως η ελιά και το λάδι), η μεσσηνιακή και μανιάτικη διατροφή, ο άψογος συνδυασμού βουνού-θάλασσας αλλά και το πολιτιστικό και εκπαιδευτικό μας κεφάλαιο μπορούν να κάνουν ονομαστή την καλαματιανή φιλοξενία. Στις αναγκαίες πρωτοβουλίες συγκαταλέγονται η θέσπιση ενός Παγκοσμίου Φεστιβάλ Ελαιολάδου με εμπλοκή και συντονισμό όλων των ιδιωτικών και δημοσίων φορέων, η διοργάνωση μιας ετήσιας διεθνούς έκθεσης αγροτικών προϊόντων (μιας, κατ’ αναλογία, αγροτικής Δ.Ε.Θ), η ένταξη του Ταϋγέτου και του Νέδοντα στον τουριστικό σχεδιασμό με προώθηση των αναγκαίων δράσεων αλλά και η άμεση αξιοποίηση του Μεγάρου Χορού ως Συνεδριακού Κέντρου, καθώς και της Αρχαίας Θουρίας και της διαδρομής του ποταμού Παμίσου για πολιτιστικό και περιβαλλοντικό-αγροτικό τουρισμό αντίστοιχα.
Σε όλα τα παραπάνω προβάλλει ως καθοριστική η συμβολή του Δήμου και με την άμεση ίδρυση γραφείου προώθησης τουρισμού, την καθιέρωση μόνιμων επαφών με εγχώριους και διεθνείς tour operators και MME, την επιτυχή διασύνδεση θρησκευτικών εορτών και πολιτιστικών δράσεων με τον τουρισμό, τη δημιουργία τουριστικού, διαδραστικού portal του δήμου σε πολλές γλώσσες, την αναβάθμιση της λειτουργίας της Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και την προσαρμογή του Γ.Π.Σ. ώστε να διευκολυνθεί η υλοποίηση τουριστικών επενδύσεων ιδίως στη Ναυαρίνου, τη Δυτική Παραλία, τη Βέργα και τη Μαντίνεια.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Η τουριστική ανάπτυξη πρέπει όμως να συμβαδίζει και με την επάρκεια των συναφών υποδομών. Το λιμάνι της Καλαμάτας χρειάζεται εκβάθυνση και βελτίωση των εγκαταστάσεων υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, ενώ το αεροδρόμιο, επέκταση του αεροσταθμού και αύξηση των θέσεων στάθμευσης των αεροσκαφών. Επείγει να προταχθεί η υλοποίηση του master plan του λιμανιού και η ένταξη των έργων σε πρόγραμμα χρηματοδότησης της ΕΕ την τρέχουσα περίοδο. Επείγει να επιδιωχθεί και η παραχώρηση της διαχείρισης του αεροδρομίου σε εγνωσμένης εμπειρίας εταιρικό σχήμα, με εύλογο τίμημα και κυρίως δέσμευση άμεσης υλοποίησης των αναγκαίων επενδύσεων. Και στα δύο ζητήματα, η παράταση της ήδη πολύχρονης καθυστέρησης και αβελτηρίας θα αποβεί μεσοπρόθεσμα καταστροφική για την προοπτική του τουρισμού στην πόλη.
“ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ” ΣΤΗ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ
Για την υλοποίηση μιας επιτυχημένης στρατηγικής τουρισμού, μία είναι και θα παραμένει η θεμελιώδης προϋπόθεση: μια «επανάσταση» στη νοοτροπία των τοπικών επιχειρήσεων, των επαγγελματικών, ακαδημαϊκών και κοινωνικών φορέων – μα πάνω απ’ όλα, των φορέων δημόσιας εξουσίας. Η Καλαμάτα, ως τουριστικός προορισμός, είναι και πρέπει να αναδειχτεί ως η πρωτεύουσα πόλη της ελιάς: του πανάρχαιου συμβόλου της ειρήνης, της ευφορίας και της νίκης. Μιας νίκης του παρόντος και του μέλλοντος για όλες και για όλους μας.
Αρκεί να αγωνιστούμε για την επίτευξή της.